Информацията, която не откривате в новия сайт може да намерите на https://arhiv.krumovgrad.bg. Благодарим ви за разбирането.

Наредби

Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на община Крумовград

Наредба за условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Крумовград

(Изм. и доп. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.; Изм. и доп. с реш. № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.изм. и доп. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год,: Изм. и доп. с решение № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.; Изм.и доп. с реш. № 726 от протокол № 44/16.03.2023 г.)

 

Раздел І

Общи положения

Чл. 1 (1). С тази Наредба се определят условията и реда за съставяне на тригодишна бюджетна прогноза за местните дейности и за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Крумовград, сметките за средства от Европейския съюз и сметките за чужди средства, както и взаимоотношенията с централните ведомства, второстепенните разпоредители с бюджет, други общини, финансови институции и местната общност.

(2) Наредбата регламентира управлението на бюджетните средства, средствата от Европейския съюз и сметките за чужди средства при спазване на следните принципи:

  • всеобхватност – управлението се осъществява чрез бюджета и сметките на бюджетните разпоредители, включени в Сборния бюджет на Община Крумовград;
  • отчетност и отговорност – общинският бюджет се управлява по начин, който гарантира отчетността и отговорността на разпоредителите с бюджета;
  • адекватност – съответствие на фискалната политика с макроикономическите показатели и социално-икономическите цели на Община Крумовград;
  • икономичност – придобиването с най-малки разходи на необходимите ресурси за осъществяване дейността на Община Крумовград, при спазване на изискванията за качество на ресурсите;
  • ефикасност – постигането на максимални резултати от използваните ресурси при осъществяване дейността на Община Крумовград;
  • ефективност – степента на постигане целите на Община Крумовград при съпоставяне на действителните и очакваните резултати от тяхната дейност;
  • прозрачност – създаване на възможност за информираност на обществото чрез осигуряване на публичен достъп до информация за бюджетните прогнози и проектобюджетите на Община Крумовград;
  • устойчивост – поддържане на текущи нива на приходите и разходите без риск за платежоспособността на Община Крумовград или за способността за покриване на задължения в дългосрочен план;
  • законосъобразност – спазване на приложимото законодателство, на вътрешните актове и на договорите.

Чл. 2. (1) Общинският бюджет е:

  • Годишен финансов план, който се съставя, приема, променя, изпълнява и отчита съгласно Закона за публичните финанси. Бюджетът на Община Крумовград включва всички постъпления и плащания за дейността на общината за съответната бюджетна година, с изключение на постъпленията и плащанията, за които се прилагат сметки за средства от Европейския съюз и на операциите с чужди средства, за които са обособени сметки за чужди средства съгласно изискванията на Закона за публичните финанси.
  • Документ за финансовата политика на общината.
  • Ръководство за оперативната дейност.

(2) В състава на общинския бюджет влизат: бюджетът на първостепенния разпоредител с бюджет (собствен бюджет на Община Крумовград); делегираните бюджети и бюджетите на определените с решение на Общински съвет - Крумовград второстепенни разпоредители.

(3) С общинския бюджет се осигуряват парични средства за финансиране на местни и делегирани от държавата дейности в интерес на местната общност.

(4) Кметът на Община Крумовград организира и ръководи съставянето, внасянето в Общинския съвет и изпълнението на бюджета на общината.

(5) Първостепенният разпоредител с бюджет разработва и утвърждава вътрешни правила за организация на бюджетния процес.

Чл. 3. (1) Бюджетът се съставя и изпълнява за една бюджетна година.

(2) Бюджетната година съвпада с календарната година.

(3) Бюджетът се съставя в български левове.

Чл. 4. (1) Разпоредител с бюджет е съответният ръководител на бюджетната организация.

(2) Първостепенни разпоредители с бюджет са разпоредителите, които съставят, изпълняват и отчитат бюджет и са определени като такива със закон. Първостепенен разпоредител с бюджет по бюджета на Община Крумовград е кметът на общината.

(3) Правомощия на първостепенен разпоредител с бюджет може да се делегират от първостепенния разпоредител с бюджет на лица от ръководния състав на Община Крумовград за определен период от време. Конкретните права и задължения по делегирането се определят със заповед. Делегирането не освобождава съответния първостепенен разпоредител с бюджет от отговорност за изпълнението на делегираните правомощия.

(4) Разпоредители с бюджет от по-ниска степен са тези, чиито бюджети се включват в бюджета на съответния разпоредител с бюджет от по-висока степен.

(5) Разпоредителите с бюджет от втора степен по бюджета на Община Крумовград се определят от Общински съвет - Крумовград по предложение на кмета на общината.

(6) За разпоредител с бюджет от по-ниска степен може да бъде определен и ръководителят на структурно звено на бюджетна организация, което не е юридическо лице.

(7) Второстепенни и от по-ниска степен разпоредители с бюджет прилагат делегиран бюджет в случаите, когато това е определено със закон, както и когато въз основа на закон са определени от първостепенния разпоредител с бюджет да прилагат делегиран бюджет.

(8) Първостепенният разпоредител с бюджет упражнява контрол върху процесите по планирането, съставянето, изпълнението и отчитането на бюджетите на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен.

Чл. 5. Бюджетът на Община Крумовград се приема от Общинския съвет по реда на Закона за публичните финанси.

Чл. 6. Основните показатели за бюджетите и сметките за средства от Европейския съюз са приходите, помощите и даренията, разходите, бюджетните взаимоотношения, бюджетното салдо и финансирането на бюджетното салдо.

Чл. 7. (1) Постъпленията не са целеви и служат за покриване на плащанията.

(2) Средствата от помощи и дарения по международни програми и договори се разходват съгласно изискванията и клаузите на съответните програми и договори.

Чл. 8. (1) Разходите по бюджетите на разпоредителите с бюджет се класифицират по показатели въз основа на икономически и функционален признак.

(2) В разходната част на общинския бюджет се предвиждат средства за финансиране на местни и делегирани от държавата дейности, както и дофинансиране за делегираните от държавата дейности.

(3) Общински съвет - Крумовград определя в разходната част на общинския бюджет средства за финансиране на текущи и капиталови разходи, както и разходите за лихви, такси и комисионни по обслужването на общинския дълг.

Чл. 9. (1) Бюджетният процес включва дейностите по съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, по съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета.

           

            (2) Бюджетният процес се управлява от Общински съвет - Крумовград и кмета на Община Крумовград и другите разпоредители с бюджет

Раздел ІІ

Фискални правила

Чл. 10. Общински съвет - Крумовград и кметът на Община Крумовград при съставянето, приемането и изпълнението на бюджета на общината спазват съответните фискални правила по Закона за публичните финанси.

Чл. 11. Средносрочната цел за бюджетното салдо по бюджета на Община Крумовград, изчислено на касова основа, е придържане към балансирано бюджетно салдо.

Чл. 12. (1) Средният темп на нарастване на разходите за местни дейности по бюджета на Община Крумовград за прогнозирания средносрочен период не следва да надхвърля средния темп на нарастване на отчетените разходи за местни дейности за последните четири години.

(2) По-висок темп на нарастване на разходите спрямо този по ал. 1 се допуска само при компенсиране с допълнителни мерки, водещи до увеличаване на бюджетните приходи. Допълнителните мерки следва да водят до устойчиво нарастване на собствените общински приходи и да нямат еднократен характер.

(3) Мерки, водещи до трайно намаляване на бюджетните приходи по бюджета на общината, се компенсират с мерки за трайно намаляване на разходите.

Чл. 13. (1) Годишният размер на плащанията по общинския дълг за Община Крумовград във всяка отделна година не може да надвишава 15 на сто от средногодишния размер на собствените приходи и общата изравнителна субсидия за последните три години, изчислен на базата на данни от годишните отчети за изпълнението на бюджета на общината.

(2) Номиналът на издадените през текущата бюджетна година общински гаранции не може да надвишава 5 на сто от общата сума на приходите и общата изравнителна субсидия по последния годишен отчет за изпълнението на бюджета на Община Крумовград.

(3) Годишният размер на плащанията по дълга включва дължимите главница, лихви, такси, комисионни и други плащания по поетия от Община Крумовград дълг.

(4) Когато предстоящо плащане по съществуващ дълг, който е предмет на рефинансиране, е дължимо на дата, предхождаща датата на поемане на рефинансиращия дълг, Община Крумовград задължително заделя паричен резерв за предстоящото плащане по съществуващия дълг в рамките на размера, определен с ал. 1.

(5) В ограничението по ал. 1 не се включва дългът на Община Крумовград по временни безлихвени заеми и по предоставени й заеми от други лица от сектор „Държавно управление”.

(6) Със Закона за държавния бюджет за съответната година може да се определя максимален размер на дълга, който може да бъде поет от общината през бюджетната година извън ограниченията по ал. 1 и извън случаите по ал. 5 за авансово финансиране на плащанията по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз.

Чл. 14. Община Крумовград представя в Министерство на финансите информация за състоянието и движението на дълга на общината, включително за намеренията за поемане на дълг, както и издаване на гаранции, по ред и в срокове, определени от министъра на финансите.

Чл. 15. С Решението за приемане на общинския бюджет за съответната година Общински съвет – Крумовград определя:

  • максималния размер на новия общински дълг;
  • общинските гаранции, които могат да бъдат издадени през годината;
  • максималния размер на общинския дълг и общинските гаранции към края на бюджетната година.

Чл. 16. Дължимите суми за лихви и погашения по главниците по общинския дълг съставляват приоритетно задължение на общинския бюджет.

Раздел ІІІ

Структура на общинския бюджет

Чл. 17. (1) Общинският бюджет включва:

  • Приходи от:

            а) местни данъци – при условия, по ред и в граници, установени със закон;

            б) такси – при условия и по ред, установени със закон;

            в) услуги и права, предоставяни от общината;

            г) разпореждане с общинска собственост;

            д) глоби и имуществени санкции;

            е) лихви и неустойки;

            ж) други постъпления;

            з) помощи и дарения.

  • Разходи за делегирани от държавата и за местни дейности, както и във функционален разрез, съгласно единната бюджетна класификация за:

      а) персонал;

      б) издръжка;

      в) лихви;

      г) помощи и обезщетения за домакинства;

      д) текущи субсидии;

      е) капиталови разходи.

  • Бюджетни взаимоотношения с централния бюджет и с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз;
  • Бюджетно салдо;
  • Финансиране.

Чл. 18. (1) По бюджетите на второстепенните и от по-ниска степен разпоредители с бюджет не се предвиждат приходи, с изключение на помощи и дарения.

            (2) Алинея 1 не се прилага за делегираните бюджети.        

Чл. 19. Общинският бюджет е публичен и се контролира от местната общност по ред, определен в настоящата Наредба и от определените със закон компетентни органи.

Раздел ІV

Взаимоотношения на общинския бюджет с държавния бюджет и с други бюджети и сметки

 

Чл. 20. (1) ( изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год) Основните бюджетни взаимоотношения, включително размерът им по видове между общинските бюджети и централния бюджет се приема със закона за държавния бюджет за съответната година.  

          (2) Бюджетните взаимоотношения по ал. 1 може да се променят по реда на Закона за публичните финанси, въз основа на друг закон или акт на Министерския съвет, ако това е предвидено със закон.

            Чл. 21. (1) ( изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год Бюджетните взаимоотношения на общинския бюджет с централния бюджет включват:

1. трансфери за:

а) обща субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности;

б) местни дейности - обща изравнителна субсидия и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища;

в) целева субсидия за капиталови разходи;

г) други целеви разходи, включително за местни дейности;

д) финансови компенсации от държавата;

(2) В общинския бюджет се включват и бюджетните взаимоотношения с други бюджети и сметки за средства от Европейския съюз.

(3) Средствата по ал. 1, т. 1, се предоставят въз основа на Закона за държавния бюджет за съответната година и/или с акт на Министерския съвет.

(4) Средствата по ал. 1, т. 1, букви „а”, „б” и „в” се предоставят в срокове, определени със Закона за държавния бюджет за съответната година.

Чл. 22. (1) ( изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Държавата финансира делегираните на общините държавни дейности с обща субсидия за тези дейности за сметка на централния бюджет, както и за сметка на бюджетите на първостепенните разпоредители с бюджет по държавния бюджет, които провеждат съответните области на политики

(2) Общата субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности се определя въз основа на приети от Министерския съвет стандарти за финансиране и натурални показатели за съответната дейност.

Чл. 23. Общата изравнителна субсидия за местни дейности е предназначена да осигури минимално равнище на местните услуги в общините. Механизмът за разпределението на общата изравнителна субсидия по общини се определя със Закона за държавния бюджет за съответната година.

Чл. 24. (1) Размерът на целевата субсидия за капиталови разходи и Механизмът за неговото разпределение по общини се определят със Закона за държавния бюджет за съответната година.

(2) Проектът на Механизма по ал. 1 се съгласува с Националното сдружение на общините в Република България.

(3)( нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Извън случаите по чл. 51, ал. 2 от ЗПФ бюджетните взаимоотношения между бюджетите на общините и централния бюджет могат да се променят по реда на раздел II на глава осма от съответния орган, включително за сметка на намаление на бюджетното взаимоотношение на бюджета на първостепенен разпоредител с бюджет по държавния бюджет с централния бюджет, при изпълнение на области на политики, проекти, програми и възлагане на дейности

Чл. 25. (1) При извършване на промени по реда на Закона за публичните финанси, размерът на бюджетните взаимоотношения на общините с централния бюджет се смята за изменен от датата, посочена в писменото уведомление на министъра на финансите.

(2) Промените по показателите на общинския бюджет в резултат на получени като трансфер или временен безлихвен заем средства от държавния бюджет и от други бюджети и сметки се извършват, без да е необходимо решение на общинския съвет.

Раздел V

Съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години и на общинския бюджет 

Чл. 26. (1) Кметът на Община Крумовград организира съставянето на бюджетната прогноза и на бюджета на Община Крумовград при спазване на указанията на Министъра на финансите по изпълнение на бюджетната процедура.

(2) В бюджетната прогноза за местните дейности се включват и прогнози за:

  • общинските сметки за средствата от Европейския съюз – по основни показатели;
  • динамиката и състоянието на общинския дълг и на дълга, гарантиран от общината;
  • приходите, разходите и останалите показатели по чл. 6 от настоящата Наредба за контролираните от общината лица, които попадат в подсектор „Местно управление” и чиито операции и средства не са включени в общинския бюджет;
  • финансите за контролираните от общината дружества и други лица, включително информация за прогнозните приходи, разходи и инвестиции, очакваната динамика и състоянието на техния дълг, финансови резултати, очакван размер на дивидента за общината, прогнозни стойности за субсидии, капиталови трансфери и други предоставяни от общината средства, изпълнение на проекти по програми на Европейския съюз;
  • очаквания ефект върху показателите на общинските финанси, включително за лицата по т. 3 и 4 от публично-частни партньорства и концесии за срока на прогнозата и до края на действието на съответните договори, както и от други съществени, извършени или планирани сделки и операции на общината и нейните подведомствени разпоредители, които нямат пряк касов ефект върху бюджета на общината за периода на прогнозата.

Чл. 27. (1) Кметът на Община Крумовград разработва бюджетната прогноза на общината със съдействието на кметовете на кметства и на ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от общинския бюджет, на базата на:

  • указанията на Министъра на финансите по чл. 67, ал. 6 и по чл. 82, ал. 4 от Закона за публичните финанси;
  • допусканията за развитието на региона;
  • приетите от Общински съвет – Крумовград стратегия, прогнози за развитие на общината и общинския план на развитие;
  • фискалните правила и ограничения, определени в Закона за публичните финанси;

5.предложенията на местната общност;

6.предложенията на второстепенните. разпоредители с бюджет, както и на бюджетните организации с общинска собственост.

(2) Общински съвет - Крумовград одобрява бюджетната прогноза по предложение на кмета на общината.

(3) Кметът на Община Крумовград представя в Министерството на финансите бюджетната прогноза в сроковете, определени с бюджетната процедура.

Чл. 28. (1) Кметът на Община Крумовград разработва проекта на общинския бюджет по показателите по чл. 17, ал.1 от настоящата Наредба, със съдействието на кметовете на кметства и на ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от общинския бюджет на базата на:

  • (изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год.) Одобрената от Министерския съвет средносрочна бюджетна прогноза, включително размера на основните бюджетни взаимоотношения на бюджетите на общините с централния бюджет, както и одобрената по реда на чл.27, ал.2 от настоящата Наредба бюджетна прогноза;
  • Указанията на Министъра на финансите по чл.67, ал.6 и чл.82, ал.4 от Закона за публичните финанси.
  • Разделението на дейностите и определените натурални и стойностни показатели за делегираните от държавата дейности, съобразно съответните специални закони;
  • Задълженията по предявени вземания по влезли в сила съдебни решения;
  • Прогноза за очаквания размер на нови задължения за разходи и за поемане на ангажименти за разходи;
  • Задълженията по финансиране на общинския дълг и намеренията за поемане на нов общински дълг, както и максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
  • Задълженията по национални и регионални програми и проекти;
  • Други бюджетни, отчетни и статистически показатели на касова и начислена основа;
  • Разчитане на средства за съфинансиране и/или авансово финансиране на проекти по Европейски програми;
  • Други оценки и прогнози.

(2) (Нова с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) Кметът на общината в процедура по финансово оздравяване изпраща проекта на бюджет на общината за съгласуване от министъра на финансите.

(3) (Нова с реш. № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.) Общинският съвет по предложение на кмета на общината утвърждава показателите по чл. 17, ал. 1, т. 2  от наредбата за кметствата и населените места с кметски наместници, с изключение на тези, които са определени като второстепенни разпоредители с бюджет по реда на чл. 11, ал. 10 от Закона за публичните финанси.

(4) ) (Нова с реш. № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.) Показателите за разходи по чл. 17, ал. 1, т. 2, букви "а" - "д" от наредбата се определят въз основа на щатната численост на персонала,брой население, дължина на уличната мрежа, обща годишна консумация на ел.енергията за улично осветление и наличие на детска градина и/или училище а капиталовите разходи по чл. 17, ал. 1, т. 2, буква „е“ от наредбата се определят въз основа на актуални данни за състоянието на социалната и техническата инфраструктура в населеното място, изготвени от дирекция „ТРБ“ в Общинска администрация – Крумовград, съвместно с кмета на кметството или с кметския наместник, като се вземат предвид и проектите, които се изпълняват със средства от Европейския съюз.“

            Чл. 29. (1) Проектът на общинския бюджет се публикува на страницата на Община Крумовград.

            (2) Кметът на Община Крумовград организира изготвянето на материал, представляващ основните показатели на документа, в достъпен за гражданите формат и вид, който се предоставя на участващите в обсъждането.

            (3) В местен ежедневник се публикува обява, съдържаща датата, мястото и дневния ред за публичното обсъждане на проекта на общинския бюджет.

            (4) Обявата за публичното обсъждане се публикува най-малко седем дни преди провеждането му.

            Чл.30 (1) Кметът на Община Крумовград отправя писмени покани за участие в обсъждането до заинтересовани страни – синдикати, бизнес организации, неправителствени организации и други лица.

            (2) Становища и предложения по проекта за общински бюджет могат да се предоставят в деловодството на Община Крумовград не по-късно от два дни преди провеждане на публичното обсъждане.

            (3) За постъпилите становища и предложения направени по време на публичното обсъждане на проекта за общинския бюджет, се съставя протокол, който е неразделна част от проекта за общинския бюджет при разглеждането му на заседание на Общински съвет – Крумовград.

           (4) (нова. с реш. № 726 от протокол № 44/16.03.2023 г.) При неприет държавен бюджет от Народното събрание до началото на бюджетната година, кметът на общината публикува покана за публично обсъждане на проекта за разчет. Денят, часът и мястото на провеждане на публичното обсъждане се оповестява и публикува проект на разчет, не по-малко седем дни преди провеждането му на интернет страницата на общината.За постъпилите становища и писмени предложение се съставя протокол, който се внася в общинския съвет, заедно с проекта на разчета.     

            Чл. 31. (Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) Срокът за провеждане на публичното обсъждане на проекта за бюджет за съответната година е в рамките на чл.33 от наредбата          

            Чл. 32. Проектът на бюджета се придружава от разчети по показатели по единната бюджетна класификация, определени с указанията по чл. 67, ал. 6 от Закона за публичните финанси, от индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и от прогнозите по чл. 26, ал. 2 от настоящата Наредба.

            Чл. 33. Кметът на Община Крумовград внася в Общинския съвет окончателния проект на бюджета на общината, индикативния годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз и прогнозите по чл. 26, ал. 2 от настоящата Наредба в срок до 20 работни дни от обнародването на Закона за държавния бюджет за съответната година.

Раздел VІ

Приемане на бюджета на общината

Чл. 34. (1) Проектът на бюджет се разглежда от Общински съвет – Крумовград. Разглеждането започва от Постоянните комисии на Общински съвет – Крумовград, които дават становище по него в съответствие с Правилника за организация и дейността на Крумовградския общински съвет.

(2) (изм.и доп. с решение  № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.) Общинският съвет приема с решение бюджета на Общината по показателите по чл. 17, ал. 1 от настоящата Наредба, включително и показателите за кметствата и населените места с кметски наместници в срок до 15 работни дни от внасянето му от кмета. Размерите на бюджетните взаимоотношения с държавния бюджет трябва да съответстват на приетите със Закона за държавния бюджет за съответната година, както и на други, относими за Община Крумовград показатели и разпоредби.

(3) С решението по ал. 2 Общинският съвет одобрява и:

  • (Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) максималния размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през годината по бюджета на общината, като наличните към края на годината задължения за разходи не могат да надвишават 15 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за задължения за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
  • (Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) максималния размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през годината, като наличните към края на годината поети ангажименти за разходи не могат да надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години; ограничението не се прилага за ангажименти за разходи, финансирани за сметка на помощи и дарения;
  • размера на просрочените задължения от предходната година, които ще бъдат разплатени от бюджета за текущата година;
  • размера на просрочените вземания, които се предвижда да бъдат събрани през бюджетната година;
  • лимита за поемане на нов общински дълг, максималния размер на общинския дълг и на общинските гаранции към края на бюджетната година;
  • (изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 годРазчетите за финансиране на капиталови разходи, включително разпределението на целевата субсидия за капиталови разходи, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, по обекти за строителство и основен ремонт, за придобиване на материални и нематериални дълготрайни активи и за проучвателни и проектни работи, включително за съфинансиране и за плащания по заеми за капиталови разходи;
  • други показатели, включително такива, определени в закона за държавния бюджет за съответната година;
  • индикативен годишен разчет за сметките за средства от Европейския съюз;
  • актуализирана бюджетна прогноза.

(4) Целевата субсидия за капиталови разходи по ал. 3, т.6, определена със Закона за държавния бюджет за съответната година, може да се разпределя за делегирани от държавата дейности и/или за местни дейности. За сметка на тази субсидия могат да се предвиждат капиталови разходи и за делегираните бюджети. Разпределението й се одобрява с решение на Общинския съвет.

(5) (Нова с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) При разглеждането от общинския съвет на бюджета на общината в процедура по финансово оздравяване се обсъжда и становището на министъра на финансите по проекта на бюджет на общината.

(6) (Предишна ал.5 с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) Със Закона за държавния бюджет за съответната година може да се определи:

  • Друг размер на ограниченията по ал. 3, т. 1 и 2;
  • Общинските бюджети да включват и други показатели.

(7) (Предишна ал.6 с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) Бюджетът на общината се разпределя по тримесечия и разпределението се утвърждава от кмета на Община Крумовград.

(8)(нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год) При изчисляването на средногодишния размер на показателите по ал. 3, т. 1 и 2 се включват и съответните отчетени разходи на разпоредителите с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината за последните четири години, включително когато бюджетите им в рамките на този период са били част от бюджета на друг първостепенен разпоредител с бюджет.

(9)(нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год) Когато първостепенният разпоредител и/или разпоредители с бюджет от по-ниска степен по бюджета на общината са правоприемници на бюджетна организация, чийто бюджет е бил част от бюджета на друг първостепенен разпоредител с бюджет, ал. 8 се прилага за отчетените съответни разходи на бюджетната организация за последните четири години до преобразуването ѝ.

Чл. 35. С общинския бюджет може да се предвиди резерв за непредвидени и/или неотложни разходи в размер до 10 на сто от общия размер на разходите по бюджета на общината.

Чл. 36. По решение на Общински съвет - Крумовград делегираните от държавата дейности могат да се финансират допълнително със средства от собствените приходи и от изравнителната субсидия на общината.

Чл. 37. Бюджетът на Община Крумовград се публикува на интернет страницата на общината в срок до 10 работни дни след приемането му от Общинския съвет. Бюджетът на общината се предоставя на Сметната палата и на Министерството на финансите в срок до един месец след приемането му. На Министерството на финансите и на Сметната палата се предоставя и информация за одобрените показатели по чл. 94, ал. 3 от Закона за публичните финанси по ред, определен от Министъра на финансите.

Чл. 38.   (1)( Изм.и доп. с реш. № 726 от протокол № 44/16.03.2023 г.) В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет не бъде приет от Народното събрание, приходите по бюджета на общината се събират в съответствие с действащите закони, а разходите се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година, и при спазване на фискалните правила по Закона за публичните финанси и други законови разпоредби, приети от Народното събрание, относно събиране на приходите и извършване на разходите за делегираните от държавата дейности и за местни дейности за съответната бюджетна година.

(2) (нова с реш. № 726 от протокол № 44/16.03.2023 г.):До приемане на общинския бюджет, Общинският съвет приема:

- План на собствените приходи

- Разчет на разходите за местните дейности за съответната бюджетна година.

- Разчет за разходване на преходните остатъци от предходната година.

- Разпределение на средствата за инвестиционни разходи по параграфи 51, 52, 53, 54 и 55 за съответната година.

- Разчет за разходите за дофинансиране на държавните дейности с местни приходи

- Разчет на разходите за  държавни дейности

- Индикативен разчет на сметките за средства от Европейския съюз

- Лимити за разходи за съответната година.

(3)(предишна ал.2 с реш. № 726 от протокол № 44/16.03.2023 г.)  В случай, че до началото на бюджетната година държавният бюджет е приет от Народното събрание, за периода до приемането на бюджета на Община Крумовград от Общински съвет - Крумовград месечните разходи за делегираните от държавата дейности се извършват в размери не по-големи от утвърдените със закона за държавния бюджет за съответната година бюджетни взаимоотношения на общината, а разходите за местни дейности се извършват в размери не по-големи от размера на разходите за същия период на предходната година.

Раздел VІІ

Изпълнение на общинския бюджет

Чл. 39.(изм.и доп. с решение  № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.) (1) Изпълнението на бюджета на Община Крумовград се организира от кмета на общината, включително и за изпълнение на утвърдените от общинския съвет показатели по чл.17, ал.1, т.2 за кметствата и населените места с кметски наместници чрез кметовете на кметства и чрез ръководителите на дейностите и заведенията, финансирани от и чрез общинския бюджет.

(2) В рамките на своята компетентност през бюджетната година Общинският съвет може да открива, закрива или преструктурира бюджетни звена в общината, финансирани със собствени приходи.

(3) Финансовите последици от решенията на Общинския съвет по ал. 2, както и тези, свързани с освобождаване на отделни категории лица от заплащане на определени публични задължения към общината, са за сметка на собствените приходи и/или на разходите за местни дейности по бюджета на общината.

Чл. 40. Приходите по бюджета на Община Крумовград се събират от общинската администрация, освен когато със закон е предвидено друго.

Чл. 41. (1) Промени по бюджета на Община Крумовград през бюджетната година и в размера на бюджетните взаимоотношения на общината с държавния бюджет се извършват при условията и по реда на Закона за публичните финанси и на Закона за държавния бюджет за съответната година.

(2) Промените по бюджета на Община Крумовград, извън тези по чл. 56, ал. 2 от Закона за публичните финанси, се одобряват от Общинския съвет. Промените, засягащи делегираните от държавата дейности, се одобряват при спазване на ограниченията по чл. 42, ал. 1, т.1 от настоящата Наредба.

(3) Общински съвет - Крумовград може да одобрява компенсирани промени между показатели на капиталовите разходи, както и между отделни обекти, финансирани със средства от целевата субсидия, определена със закона за държавния бюджет за съответната година, като промените се одобряват само в рамките на бюджетната година.

(4) Кметът на Община Крумовград отразява промените по бюджета на общината, съответно по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него.

(5) (изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год)  С настоящата Наредба са определени условията и редът за извършване на промени, наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл. 94, ал. 3, т.1 и 2 и ал.6 от Закона за публичните финанси.

Чл. 42. (1) Общинският съвет може да оправомощи кмета на Община Крумовград да извършва компенсирани промени:

  • в частта за делегираните от държавата дейности – между утвърдените показатели за разходите в рамките на една дейност, с изключение на дейностите на делегиран бюджет, при условие че не се нарушават стандартите за делегираните от държавата дейности и няма просрочени задължения в съответната делегирана дейност.
  • в частта на местните дейности – между утвърдените разходи в рамките на една дейност или от една дейност в друга, без да изменя общия размер на разходите.

(2) В изпълнение на правомощията си по ал. 1 кметът на Община Крумовград издава заповеди.

(3) Кметът извършва съответните промени по бюджета на общината, включително по бюджетите на второстепенните разпоредители с бюджет към него, в рамките на промените по ал. 1.

(4) След извършване на промени по реда на ал. 1, както и на тези по чл. 112, ал. 5 от Закона за публичните финанси, кметът представя в общинския съвет актуализирано разпределение на променените бюджети тримесечно под формата на приложения за приходната и разходната част на бюджета.

Чл. 43. Временно свободните средства по бюджета на Община Крумовград могат да се ползват за текущо финансиране на одобрените по бюджета на общината разходи и други плащания, при условие че не се нарушава своевременното финансиране на делегираните от държавата дейности в определените им размери, както и на местните дейности, и се спазват относимите за общините фискални правила по Закона за публичните финанси, като не се променя предназначението на средствата в края на годината.

Чл. 44. (1) Капиталови разходи, извън тези, финансирани за сметка на целевата субсидия за капиталови разходи и други трансфери от държавния бюджет, може да се извършват за сметка на приходи по бюджета на общината, както и чрез поемането на дълг по реда на Закона за общинския дълг, при спазване на приложимите за общините фискални правила и ограничения по Закона за публичните финанси.

(2) (изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Постъпления от продажба на общински нефинансови активи се разходват само за финансиране на изграждането, за основен и текущ ремонт на социална и техническа инфраструктура, както и за погасяване на ползвани заеми за финансиране на проекти на социалната и техническата инфраструктура и за погасяване на временни безлихвени заеми, отпуснати по реда на чл. 130ж, ал. 1 от ЗПФ.

(3) (отм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год )

Чл. 45. (1)Нова ал.1 с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год )  Не се допуска извършването на разходи, натрупването на нови задължения за разходи и/или поемането на ангажименти за разходи, както и започването на програми или проекти, които не са предвидени в годишния бюджет на общината.

(2) (Нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Не се допуска поемането на ангажименти за разходи от кметовете на общини, ако общината не е привела показателите си за поети ангажименти и задължения за разходи в съответствие с ограниченията по чл. 94, ал. 3, т. 1 и 2 от ЗПФ.

(3) (Нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год )Не се допуска натрупването на нови задължения за капиталови разходи и/или поемането на ангажименти за капиталови разходи за сметка на приходи, ако планираните по бюджета на общината приходи не се изпълняват.

(4) (Нова с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год )Не се допуска увеличение на наличните по бюджета на общината към края на годината просрочени задължения спрямо отчетените към края на предходната година, ако наличните към края на предходната година просрочени задължения надвишават 5 на сто от отчетените разходи.

Чл. 46. (1)(изм с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Постъпилите по бюджетите на общините средства от трансфери, които не са усвоени към края на текущата бюджетна година, може да се разходват за същата цел през следващата бюджетна година, като при остатък той се възстановява в държавния бюджет в срок един месец от приключването на разплащанията, но не по-късно от 20 декември

(2) (изм. с решение № 538 от протокол № 30/ 25.04.2018 год ) Постъпилите по бюджетите на общините средства от трансфери за обща субсидия за финансиране на делегираните от държавата дейности; местни дейности - обща изравнителна субсидия и за зимно поддържане и снегопочистване на общински пътища и целева субсидия за капиталови разходи не се възстановяват и може да се разходват за същите цели и през следващите бюджетни години.

(3) Алинея 1 и 2 не се прилагат, когато със закона за държавния бюджет за съответната година или с акт на Министерския съвет е определено друго.

       Чл. 47. Първостепенният разпоредител и разпоредителите от по-ниска степен с бюджет не могат да извършват разходи и да поемат задължения за разходи за текущата година, надхвърлящи общия размер на утвърдените разходи и задължения за разходи по бюджетите им.

Чл. 48. (1) Кметът на Община Крумовград може да ограничава или да спира финансирането на бюджетни организации, звена и субсидирани дейности по бюджета на общината при нарушение на бюджетната дисциплина до неговото преустановяване.

(2) Прилагането на ал. 1 не може да води да преустановяване дейността на засегнатата бюджетна организация, звено или субсидирана дейност или до неизпълнение на произтичащи от нормативен акт или от международен договор задължения.

Раздел VІІІ

Отчет на общинския бюджет

            Чл. 49. (Изм. е решение № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.)(1) Кметът на Община Крумовград изготвя годишния отчет за изпълнението на бюджета по показатели, по които е приет, придружен с доклад, и го внася за приемане от Общински съвет - Крумовград.В случаите, когато Сметна палата извършва финансов одит на годишния отчет на общината, кметът на общината внася за приемане одитирания отчет заедно с одитното становище на Сметна палата за заверка на годишния финансов отчет на общината.

(2) Отчетът по ал. 1 се придружава и от:

  • отчет за изпълнението на сметките за средства от Европейския съюз;
  • отчетната информация по чл. 137, ал. 1, т.2 и 3 от Закона за публичните финанси;
  • друга отчетна информация.

(3) В доклада по ал.1 се включва и информация за изпълнението на фискалните цели, както и за изпълнението на прогнозите по чл. 82, ал. 3 от Закона за публичните финанси.

Чл. 50. (1) Отчетът за изпълнението и приключването на годишния общински бюджет се публикува на страницата на Община Крумовград.

(2) Кметът на Община Крумовград организира изготвянето на материал, представляващ основните показатели в документа, в достъпен за гражданите формат и вид, който се предоставя на участниците в обсъждането.

(3) В седемдневен срок от внасяне на отчета за изпълнението и приключването на общинския бюджет за разглеждане от Общински съвет – Крумовград, Председателят на Общинския съвет публикува обява в местен ежедневник, съдържаща датата, мястото и дневния ред за провеждане на обсъждане на годишния отчет.

(4) Обявата за публичното обсъждане се публикува най-малко седем дни преди датата на провеждането му.

Чл. 51. (1) Председателят на Общински съвет – Крумовград отправя писмени покани за участие в обсъждането до заинтересовани страни – синдикати, бизнес организации, неправителствени организации и други лица.

(2) Становища по годишния отчет за изпълнение и приключване на бюджета могат да се предоставят в деловодството на Общински съвет – Крумовград не по-късно от два дни преди провеждане на публичното обсъждане.

(3) За постъпилите становища, както и за изразените мнения по време на публичното обсъждане се съставя протокол, който се разглежда от Постоянните комисии на Общински съвет – Крумовград заедно с разглеждането на отчета.

Чл. 52. (Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) Общински съвет – Крумовград, след публичното обсъждане, приема годишния отчет за изпълнението и приключването на общинския бюджет не по-късно от 30 септември на годината, следваща отчетната година.

Чл. 53. Разчетите за сметките за средства от Европейския съюз на Община Крумовград се изготвят от кмета на общината и се утвърждават от Общински съвет - Крумовград. Редът за изготвяне, утвърждаване и актуализиране на разчетите е определен в Раздел ІХ от настоящата Наредба.

Чл. 54. (1) Кметът на Община Крумовград осъществява текущо наблюдение на:

  • изпълнението на общинския бюджет и общинските сметки за средства от Европейския съюз;
  • показателите по чл. 14 от Закона за публичните финанси за всички контролирани от общината лица, които попадат в подсектор „Местно управление” и не са разпоредители с бюджет по бюджета на общината, както и на динамиката и текущото състояние на техния дълг;
  • съществени сделки и операции на общината и на разпоредителите с бюджет по бюджета на общината, които нямат пряк касов ефект върху бюджета на общината, като ефектът от такива сделки и операции се измерва и представя по показателите по чл. 14 от Закона за публичните финанси.

(2) Кметът представя в Общинския съвет информация за изпълнението на бюджета на общината, сметките за средства от Европейския съюз, както и за останалите показатели, сделки и операции по ал. 1, т.2 и 3 за полугодието в срок до 30 септември.

(3) (Отм.с реш. № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.)

(4) (Отм.с реш. № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.)

(5) (Отм.с реш. № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.)

(6) Кметът на Община Крумовград информира местната общност за изпълнението на бюджета и сметките за средствата от Европейския съюз, като след приемане от Общински съвет - Крумовград на отчетите към полугодието и към края на бюджетната година, същите се правят достъпни за обществеността на страницата на общината.

Раздел ІХ

Средства от Европейския съюз и чужди средства

            Чл. 55. (1) Средствата от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране се администрират и управляват от Община Крумовград и нейните разпоредители с бюджет чрез сметки за средства от Европейския съюз.

            (2) Сметките за средства от Европейския съюз не се включват в общинския бюджет.           

            (3) Сметките за средства от Европейския съюз са финансово-правна форма за получаване, разпределяне и разходване от Община Крумовград и нейните разпоредители с бюджет на средства от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране.

            (4) Средствата от Европейския съюз и свързаното с тях съфинансиране може да постъпват и да се разходват чрез бюджета на Община Крумовград, когато това е предвидено със закон или с акт на Министерския съвет.

            (5) Министърът на финансите може да определи режимът на сметките за средства от Европейския съюз да се прилага и за средства по други международни програми и договори, доколкото с нормативен акт не е предвидено друго.

            (6) Община Крумовград и нейните разпоредители с бюджетни средства имат самостоятелни сметки за отчитане на средствата от Европейския съюз, за които се изготвя обобщен касов и счетоводен отчет.

            Чл. 56. (1) Чуждите средства се администрират и управляват от бюджетните организации чрез сметки за чужди средства.

            (2) Сметките за чужди средства са финансово-правна форма за получаване, съхраняване, разпределяне и разходване от бюджетните организации на чужди средства.

            (3) Сметките за чужди средства се прилагат, доколкото операции с чужди средства не се извършват чрез съответните бюджети и сметки за средствата от Европейския съюз.

            Чл. 57. (1) Сметките за средства от Европейския съюз се съставят в български левове.

            (2) Разчетите за сметката за средствата от Европейския съюз на Община Крумовград се изготвят и актуализират от кмета на общината и се утвърждават от общинския съвет.

            (3) За авансово финансиране на плащания по проекти, финансирани със средства от Европейския съюз може да се отпускат временни безлихвени заеми от бюджета на Община Крумовград с решение на Общинския съвет.

            (4) Срокът за погасяване на заемите се обвързва със сроковете на ползването на съответното финансиране със средства от Европейския съюз и свързаното с тях национално съфинансиране и може да превишава края на бюджетната година, при условие, че не се нарушава нормалната дейност на общината.

(5) В случай на недостиг на средства за авансови и междинни плащания по отделните проекти, общината може да поема дълг , при условията на ЗОД, ЗПФ, ЗДБРБ, настоящата Наредаба и решението на общинския съвет за приемане на бюджета.

(6) В случаите на отказ на финансиращия орган да верифицира разходите, извършени с ползван заем същият се трансформира в трансфер в съответствие с ДДС № 7/2008 г. на Министерство на финансите.

            (7) При съставяне на индикативен годишен разчет за сметката за средства от Европейския съюз, следва да се включи следната информация:

            Информация за преходни инвестиционни проекти:

  • Проект (наименование);
  • Източник на финансиране;
  • Година начало-край;
  • Сметна стойност, в т.ч. по източници безвъзмездна финансова помощ и собствен принос на Община Крумовград;
  • Усвояване на средства по проекта за съответната година, в т.ч. по източници безвъзмездна финансова помощ и собствен принос на Община Крумовград.

      Информация за инвестиционни проект в процес на подготовка и в процес на оценка, за които е нужно задължително съфинансиране от Община Крумовград:

  • Проект (наименование);
  • Източник на финансиране;
  • Година начало-край;
  • Сметна стойност, в т.ч. по източници безвъзмездна финансова помощ и собствен принос на Община Крумовград;
  • Усвояване на средства по проекта за съответната година, в т.ч. по източници безвъзмездна финансова помощ и собствен принос на Община Крумовград.

Чл. 58. Разпоредители със сметки за средства от Европейския съюз са ръководителите на бюджетни организации.

Раздел Х

ОБЩИНСКИ ДЪЛГ

Чл. 59. Общинскят дълг включва всички финансови задължения поети с решение на общинския съвет от името и за сметка на общината, при спазване изискванията на Закона за общинския дълг.

Чл.60. (1) Дългосрочен общински дълг може да се поема с решение на общинския съвет само за финансиране на инвестиционни програми и проекти и за рефинансиране на непогасен дълг, кото не могат да се финансират с бюджетни приходи.

(2) Общинският дълг се поема от общинския съвет и се формира от: емисии на общински ценни книжа, дълга,поет с договори за общински заеми, дълга на общинските предприятия, изискуемите общински гаранции, безлихвените заеми, безлихвените заеми, отпуснати по реда на Закона за публичните финанси за временен недостиг на средства по бюджетите на общините;, безлихвените заеми от централния бюджет за финансиране на разходи до възстановяването им от Европейския съюз, финансов лизинг и останалите форми на дълг съгласно Регламент на Съвета (ЕО) № 479/2009 от 25 май 2009 г. за прилагане на Протокола за процедурата при прекомерен дефицит, приложен към Договора за създаване на Европейската общност (ОВ, L 145/1 от 10 юни 2009 г.).

 Чл. 61. (1) Общинският съвет не може да приема решения за поемане на дългосрочен общински дълг след изтичането на 39 месеца от неговото избиране.

(2) Разпоредбите на ал. 1 не се прилагат за поетия общински дълг за които със закон е предвидено, че не попада в обхвата на разпоредбите на чл.12 от ЗОД.

 Чл. 62. (1) Кметът на общината оповестява проекта, които ще се финансира чрез общински дълг, чрез покана за обсъждане, отправена до местната общност.           

(2) Поканата трябва да съдържа общите параметри на проекта – предназначението, стойност, начин на финансиране и обезпечаване, мястото и датата на провеждане на обсъждането.

 (3) Поканата се публикува в един местен или регионален вестник и се поставя на достъпно място в сградата на общината, като датата на обсъждането на проекта е най-малко един месец преди разглеждането на предложението от общинския съвет.

  (4) За изразените становища и постъпилите предложения се съставя протокол ,които е неразделна част от предложението при внасянето му от кмета на общината з разглеждане от общинския съвет.

Чл.63. Предложението за поемане на общински дълг се внася за разглеждане от общинския съвет, придружено от:

  • Пълно описание на проекта – наименование, цели, технико-икономически анализ на очакваните резултати от осъществяването на проекта.
  • Подробно описание на всички финансови параметри на проекта – всички източници на финансиране на проекта и размер на съответния финансов ресурс, максимален размер на дълга, срокове и начини на усвояването му, лихвени условия, погасителна схема, размер на разходите за консултантски, административно управленски услуги, източници на погасяване на дълга, влияние на дълговото финансиране и на разходите по обслужването на дълга върху бюджета на общината.
  • Протокол за изразените становища и постъпилите предложения от обсъждането на проекта от местната общност.

 Чл.64. Общинският дълг не може да се обезпечава чрез залог или ипотека на имущество -публична общинска собственост.           

Чл.65. (1) Общинският съвет приема решение за поемане на дълга, като определя: максималния размер на дълга, изразен чрез номиналната му стойност, валута на дълга, вида на дълг, начин на обезпечение, условия за погасяване, максимален лихвен процент, такси, комисионни и други.

(2) (Изм.и доп. с реш. № 338 от протокол № 19/18.05.2017 г.) С решението, общинският съвет възлага на кмета на общината да проведе избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник по Закона за общинския дълг, който да осигури необходимото финансиране на проекта/обекта.

(3) Общинските гаранции и общинските ценни книжа се уреждат в съответствие със ЗОД – Глава IV и VII. 

Чл.66. (1) Централният регистър на общинския дълг се създава към Министерство на финансите и се урежда в глава VIII Централен регистър на общинскя дълг по ЗОД.

(2) В централния регистър на общинския дълг се създава и поддържа регистър за всяка община. Регистърът на община Крумовград включва следните подрегистри:

1.Подрегистър на имитирани общински ценни книжа

2.Подрегистър на заемите, предоставени на община Крумовград

3.Подрегистър на издадените общински гаранции

(3) В регистъра се вписват следните обстоятелства:

1.Решенията на общинския съвет по чл.17, ал.1 и чл.40 от ЗОД;

2.Срочността на дълга, промените на срочността, амортизационната схема на дълга;

3.Забава на обслужването на дълга повече от 30 дни

(4) Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г ) Отпада

Чл.67. Кметът на общината изготвя годишен отчет за състоянието на общинскияя дълг и го внася в общинския бсъвет като неразделна част от отчета за изпълнението на общинския бюджет. 

Чл.68. (1) Общинският съвет приема с решение гпдишния отчет за състоянието на общинския дълг.

(2) Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г.) В 30 дневен срок от приемането на съответното решение на общинския съвет, кметът на общината изпраща на министъра на финансите и на Сметна палата годишен отчет за състоянието на общинския дълг и решението на общинския съвет по чл.9 ал.2 от ЗОД – решение за приемане годишния отчет за състоянието на дълга.

  

ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ

1. Наредбата е приета от Общинския съвет на основание чл. 82, ал. 1 от Закона за публичните финанси с решение №410 от протокол №28/10.02.2014г.и влиза в сила от 01.01.2014. В частта за бюджетния процес влиза в сила от датата на приемането й.

2. Настоящата наредба отменя Наредба  за съставянето, изпълнението и отчитането на общинския бюджет на Община Крумовград, приета с Решение № 124 от 14.06.2004 г., изм.и допълнена с Решение № 538/27.02.2007 г., Решение 269/24.04.2009 г., Решение 473/18.08.2010 г., Решение 640/30.03.2011 г.;  Изм. и доп. с решение № 256 от протокол № 17/26.02.2021г.; изм. и доп. с Решение №726/от Протокол №44/16.03.2023 на Общински съвет – Крумовград

Приложение № 1 към чл.41, ал.5 от Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Крумовград

Правила за условията и реда за извършване на промени, наблюдение, оценка и контрол на показателите по чл.94, ал.3, т.1 и 2 от Закона за публичните финанси

/свързан с поетите ангажименти и възникналите задължения/

  • Община Крумовград изготвя консолидирана справка за поетите ангажименти и възникнали задължения.
  • Общински съвет – Крумовград одобрява с тригодишната бюджетна прогноза на Община Крумовград индикативни стойности за максимален размер на новите задължения за разходи, които могат да бъдат натрупани през съответната година по бюджета на Община Крумовград и за максимален размер на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети през съответния период.
  • Второстепенните разпоредители изготвят и представят в Община Крумовград справка за поетите ангажименти заедно с Отчета за касово изпълнение на бюджета.
  • Разпоредителите с бюджет изготвят справката като се съобразяват с условията за поет ангажимент, дадени с указание ДДС № 04/01.04.2010 год. на Министерство на финансите. Поемане на ангажимент е налице, когато в резултат на сключен договор, международно споразумение, нормативен акт, решение на държавен, общински или съдебен орган или въз основа на друг документ се ангажира (обвързва) бюджет, извънбюджетна сметка или фонд на бюджетното предприятие с бъдещо плащане (плащания) на конкретно определима сума (суми) към конкретно определено лице (лица) при бъдещо изпълнение или наличие на определени условия и обстоятелства, засягащи съответното лице-получател на сумата (например насрещно изпълнение на задълженията по договор и др.)
  • Разчитането на разходите при съставяне на бюджета за съответната бюджетна година включват остатъка от поетите ангажименти, отразени в Годишния финансов отчет (ГФО) на Община Крумовград за предходната година, които ще се реализират през текущата година, неразплатени задължения от предходната година и новите задължения, които ще бъдат поети.
  • Наличният ангажимент по сключен договор с доставчици на активи и услуги, в края на всеки отчетен период е размера на определената сума по договора, намален с фактурираните задължения.
  • Разходите за консумативи (вода, ел.енергия, топлоенергия) и договори с единични цени на разплащане се отчитат като текущ ангажимент и текущ разход за бюджетната година.
  • (Изм. с реш. № 241 от протокол № 13/13.10.2016 г ) За спазване на изискването на чл.94, ал.3, т.2 от закона за публичните финанси, наличните ангажименти към края на годината да не надвишават 50 на сто от средногодишния размер на отчетените разходи за последните четири години, не следва да се поемат ангажименти без осигурено финансиране.
  • При отразяване на ангажиментите и задълженията да се прилагат указанията на Министерство на финансите.

Приложение към чл.65, ал.2 от Наредба за условията и реда за съставяне на бюджетната прогноза за местните дейности за следващите три години, за съставяне, приемане, изпълнение и отчитане на бюджета на Община Крумовград

Процедура за избор на финансовa / кредитна институция или финансов посредник

  • Принципи

1.Процедурата за избор на финансова/кредитна институция или финансов посредник се извършва в съответствие с принципите на публичност и прозрачност; свободна и честна конкуренция; равнопоставеност на всички кандидати; постигане на икономически най-изгодно решение за местната общност.

Процедурата се прилага за избор на:

  • финансова или кредитна институция - при поемането на дългосрочен или краткосрочен дълг;
  • финансов посредник - при емитирането на общински ценни книжа.

Процедурата не се прилага за проекти, подлежащи на финансиране от фонд за органите за местното самоуправление в България –ФЛАГ ЕАД, от фонд Енергийна ефективност и възобновяеми източници и фондовете на градско развитие. 

  • Забрани за участие в процедурата

В процедурата не може да участва лице, което:

  • е поставено под специален надзор по смисъла на чл.115 от ЗКИ /Закон за кредитните институции/-приложимо за банки;
  • банка, спрямо която се прилагат оздравителни мерки или прекратителни процедури по реда на закона за кредитните институции;
  • има парични задължения към общината по смисъла на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, установени с влязъл в сила акт на компетентен орган, освен ако не е допуснато разсрочване или отсрочване на задълженията.

3.Участие в процедурата

В процедурата може да участват лица, които са финансова/ кредитна институция или финансов посредник, притежаващи съответния лиценз или вписани в съответния регистър, съобразно вида на услугата, по която ще се извърши подбора.

  • Обява/покана за избор на финансова/кредитна институция и финансов посредник

Кметът на общината изготвя обява за избор на финансова институция и финансов посредник и документация за участие в процедурата. Обявата  съдържа най-малко следната информация:

  • описание на проекта/обекта/ услугата;
  • размер и вид на финансирането;
  • срок на валидност на офертите;
  • критерии за оценка на офертите;
  • начин на достъп до документацията за участие в процедурата;
  • място, срок и начин на подаване на офертите;
  • наименование, адрес, телефон, факс, електронен адрес на общината и лице за контакт.

Обявата се публикува на интернет страницата на община Крумовград.

Срок за подаване на оферти - не по-кратък от 20 работни дни, считано от датата на  публикуването на обявата.

  • Документация за участие в процедурата за избор на финансова/кредитна институция и финансов посредник

Документацията за участие в процедурата съдържа най-малко следната информация:

  • решението на общинския съвет за поемане на дълг;
  • описание на проекта/обекта/услугата;
  • критерии за оценяване на офертата;
  • актуални данни за финансовото състояние на общината и последния заверен годишен отчет за изпълнението на общинския бюджет.
  • Разяснения

Всеки кандидат може писмено да поиска разяснения по документацията за участие в процедурата в срок до 10 работни дни от публикуване на обявата на интернет страницата на общината. Кметът на общината е длъжен да даде разясненията в срок 7 работни дни от постъпване на искането и ги публикува на интернет страницата на общината. 

7.Срок за получаване на оферти

Срокът за получаване на оферти се определя в обявата, като същият следва да не е по-кратък от 20 работни дни, считано от датата на  публикуването на обявата.

Кметът може да прекрати процедурата със съобщение, публикувано на интернет страницата на община Крумовград, когато:

а/ не е подадена нито една оферта, няма кандидат или участник, който отговаря на изискванията;

б/ всички оферти не отговарят на предварително обявените условия;

в/ избраният кандидат откаже да сключи договор;

г/ отпадне необходимостта от провеждане на процедурата в резултат на съществена промяна в обстоятелствата, както и при невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението на процедурата по причини, които не са били предвидени; 

  • Комисия за разглеждане, оценка и класиране на офертите

Кметът на общината назначава комисия, която се състои от нечетен брой членове, като се определят и резервни членове. Кметът може да привлича и външни експерти за членове или консултанти към комисията. 

  • Забрани за член или консултант на комисията

Не може да бъде член  лице, което:

  • има материални интереси в съответната финансова/кредитна институция, различни от тези на вложител;
  • е свързано лице по смисъла на Търговския закон с кандидат в процедурата;

3.не може да бъде член служител на съответната финансова/кредитна институция;

Членовете на комисията и консултантите са длъжни да пазят в тайна фактите и обстоятелствата, които са узнали във връзка със своята работа в комисията.

Членовете на комисията и консултантите представят декларация относно горните обстоятелства в началото на заседанието по отваряне на офертите. При възникване на някои от обстоятелствата преди приключване на работата на комисията, съответния член е длъжен да си направи самоотвод. 

  • Решения на комисията

Решенията на комисията се вземат с мнозинство повече от половината от общия брой на членовете й. Когато член на комисията не е съгласен с взетото решение, той подписва протокола с особено мнение и писмено излага мотивите си. Когато по обективни причини член на комисията не може да изпълнява задълженията си, той се замества от резервен член, за което се съставя протокол. 

  • Разглеждане, оценка и класиране на офертите

Комисията разглежда подадените документи и допуска до участие кандидатите, чиито документи отговарят на условията в обявата и документацията. При установяване на липсващ документ от минималните изисквания или липсваща информация, или несъответствия, комисията има право да изиска от участника допълнителни документи или информация.

Комисията разглежда допуснатите до участие оферти, оценява ги съгласно  предварително обявените критерии и класира кандидатите.

За оценяването и класирането на кандидатите комисията съставя протокол, който се утвърждава от кмета на общината.

В 7 дневен срок от утвърждаването на протокола, същият се изпраща на всички кандидати, подали оферти за участие в процедурата.

Кметът на общината отправя покана до кандидата с  най-добра оферта за провеждане на преговори, с която го уведомява за датата, часа и мястото на провеждането им. 

  • Преговори

Комисията провежда преговори с кандидата, подал  най-добра оферта, съгласно обявените изисквания.

За проведените преговори и постигнатите договорености с кандидата се съставя протокол, който се подписва от кандидата и членовете на комисията и се утвърждава от кмета.

Ако страните в преговорите не постигнат съгласие за сключване на договор, кметът на общината може да отправи покана до следващия класиран кандидат за провеждане на преговори.

Страните в преговорите съставят проектодоговор, съдържащ постигнатите договорености, които не могат да бъдат по-неблагоприятни за общината от предложените с офертата. 

  • Сключване на договор

1.Кметът на общината сключва договор след уточняване на детайлите съгласно проведените преговори.

Договорът се сключва в рамките на едномесечен срок от приключване на преговорите.

 

  • Посещения: 1254

Намерете ни във Facebook

 

За връзка с община Крумовград

Logo Footer

гр. Крумовград п.к. 6900,
пл. България №5
ЕИК: 000235913
За връзка с община Крумовград

minkrum@krumovgrad.bg

тел: 03641 / 20 10, 20 11, Вътрешен 163
факс: 03641 / 70 24
Работно време: 8.00 - 17.00
Дежурни по ОСС в Община Крумовград: 03641 / 20-00,
мобилен: 0886073399

 

Къде се намираме:

kg map